Pages

Wednesday, September 30, 2020

MENIKMATI QAHVA HAROMA

 



MENIKMATI KEHARUMAN QAHVA HAROMA

DENGAN MENGGUNAKAN PLUNGER PENEKAN PERANCIS

Sebagai penggemar kopi, anda semestinya mempunyai stail tersendiri dalam menyediakan kopi penuh berkualiti. Pelbagai alat untuk proses penyediaan kopi rasa hebat anda. Antaranya ialah Plunger Penekan Perancis. Dapatkan sekurang-kurangnya satu untuk anda.

Untuk menikmati kopi dengan Plunger Penekan Perancis; bahagian selinder plunger terlebih dahulu perlu dipanaskan menggunakan air panas sebelum anda mula menyeduh kopi kegemaran anda.



Dengan menggunakan sedikit air panas lakukan bilasan di dalam selinder plunger yang akan anda gunakan. Bubuhkan satu sudu serbuk kopi Qahva Haroma (10g) kopi setiap 180 ml air, jika anda suka rasa yang kaya yang agak pahit tambahkan serbuk kopi lagi. Selepas itu, tuang air panas ke atas serbuk kopi di dalam plunger, air panas jangan diisi terlalu penuh, tinggalkan sedikit  ruang untuk memasukkan omboh penjolok. Gunakan sudu panjang, bancuh kopi hingga larut,  biarkan kopi merenung untuk melarutkan rasa penuh mesra dan keharuman selama 4 minit. Sebaik cukup masa, masukkan omboh penjolok dengan perlahan-lahan tekan ombok penjolok dengan perlahan-lahan sehingga ke dasar hingga semua habuk berkumpul pada dasar selinder. Nah … kopi istimewa anda sedia untuk dihidang dan dinikmati dengan susu atau gula dan harus diingat; ada penggemar kopi yang menggemari 100 peratus kopi tanpa gula atau susu.






No comments:

Post a Comment